ΜΕΓΑΛΑ ΒΙΒΛΙΑ

Βίβλος - Bible

Όνομα Καλλιτέχνη
Όνομα Συγγραφέα
Έκδοση
Μαρκ Σαγκάλ (1889-1985)
1956, Παρίσι
Τυπωμένο σε δύο τόμους, μεγέθους 45,4 x 34,5 εκ.
Το κείμενο είναι στοιχειοθετημένο με χαρακτήρες ‘romain du roi’, που είχε χαράξει ο Γκραντζάν τον 17ο αιώνα
105 πρωτότυπες οξυγραφίες, εκτός κειμένου
Οι χαλκοί χαράχτηκαν από τον Μαρκ Σαγκάλ, ανάμεσα στα 1931 και 1939, για τον Αμπρουάζ Βολάρ
Εκδόσεις σε χαρτί τύπου ‘Montval’:
  • 275 αντίτυπα, αριθμημένα 1-275
  • 20 αντίτυπα εκτός εμπορίου, αριθμημένα I-XX
  • Τυπώθηκαν επιπλέον 100 λευκώματα σε χαρτί τύπου ‘vélin d’ Arches’, που περιέχουν 105 πρωτότυπες οξυγραφίες, τονισμένες στο χέρι από τον καλλιτέχνη
Η εικονογράφηση της Βίβλου που ήταν το τελευταίο μεγάλο σχέδιο του εκδότη Αμπρουάζ Βολάρ, διακόπηκε το 1939 λόγω του θανάτου του και συνεχίστηκε το 1952 από τον Τεριάντ. Όταν ο Μαρκ Σαγκάλ ανέλαβε το 1930 να εικονογραφήσει την Βίβλο, γεμάτος ενθουσιασμό και συναισθηματική φόρτιση, αφοσιώθηκε τόσο πολύ σε αυτό το έργο, που θεώρησε απαραίτητο το 1931 να επισκεφθεί την Συρία και την Παλαιστίνη, για να ζήσει και να εμπνευσθεί στα ίδια μέρη που αναφέρονταν στα ιερά κείμενα. Το αποτέλεσμα αυτής του της επιλογής είναι εμφανές σε όλες του τις εικόνες. Από το 1931 έως το 1939, ολοκλήρωσε τις 66 από τις 105 τσιγκογραφίες και τέλειωσε τις υπόλοιπες στην τετραετία 1952-1956. Παρόλο, που ο Σαγκάλ ασχολήθηκε με την συναρπαστική αυτή εικονογράφηση σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, κατόρθωσε χάρη στο ταλέντο του να δημιουργήσει ένα σύνολο σχεδίων με μεγάλη ενότητα.

Η Βίβλος, καθώς και τα Σχέδια για την Βίβλο (Verve, τεύχος Νο 37/38), αποτελούν τη μαρτυρία του κολοσσιαίου έργου που φιλοτέχνησε ο Σαγκάλ, ένας από τους πρώτους μοντέρνους καλλιτέχνες που εικονογράφησαν ένα τέτοιο είδους βιβλίου. Ο Μαρκ Σαγκάλ, κάτω από τις επιρροές της Ρώσο-Εβραϊκής του καταγωγής, επέλεξε να εικονογραφήσει κάποια αποσπάσματα της Βίβλου, παρμένα από την έκδοση της Γενεύης του 1638, σε μετάφραση του εβραϊκού κειμένου από τους πάστορες και καθηγητές της Καλβινιστικής εκκλησίας. Εικονογραφεί την Παλαιά Διαθήκη, από τη Γένεση μέχρι τους Προφήτες, χωρίς να αναφέρεται σε προπατορικά αμαρτήματα, αλλά περιορίζεται σε μηνύματα που έχουν να κάνουν περισσότερο με την κατανόηση, την ανοχή και την αγάπη.

Ο Μαρκ Σαγκάλ θεωρούσε το κείμενο της Βίβλου ένα πραγματικό αριστούργημα, εμποτισμένο με πνεύμα και αρμονία, που θα του έδινε το έναυσμα να οραματιστεί τη μοίρα του κόσμου και να την μεταδώσει μέσα από την τέχνη του. Με το πνεύμα αυτό, δημιούργησε απλά και καθαρά σχέδια, που χαρακτηρίζονται από μια έντονη εκφραστικότητα, κατάλληλη για να μεταφέρει τα ουσιώδη μηνύματα της Βίβλου. Παράλληλα, ο Σαγκάλ μεταδίδει το προσωπικό του άγχος, το οποίο οφειλόταν στην γενικότερη πολιτική κατάσταση της εποχής και ειδικότερα στην άνοδο του Ναζισμού. Παρουσιάζει εικόνες, που απομονώνουν συγκεκριμένες στιγμές και πρόσωπα, με τέτοιον τρόπο, ώστε ο θεατής άμεσα συνειδητοποιεί τις αντίστοιχες ιστορίες και τα νοήματα τους. Ο θεατής, βλέποντας μια-μια τις εικόνες αυτές, ξαναζεί όλες τις μεγάλες στιγμές της Παλαιάς Διαθήκης.