ΜΕΓΑΛΑ ΒΙΒΛΙΑ

Αλληλογραφίες: Νεανικές Επιστολές - Correspondances: Lettres de Jeunesse

Όνομα Καλλιτέχνη
Όνομα Συγγραφέα
Έκδοση
Πιέρ Μπονάρ (1867-1947)
Πιέρ Μπονάρ (1867-1947)
1944, Παρίσι
Τυπωμένο σε ένα τόμο, μεγέθους 31 x 22 εκ.
28 αναπαραγωγές σχεδίων, με πένα και μολύβι
Εκδόσεις σε χαρτί τύπου ‘vélin d’ Arches’:
  • 35 αντίτυπα περιλαμβάνουν επιπλέον μια σειρά σχεδίων σε χαρτί τύπου ‘Chine’, αριθμημένα 1-35
  • 965 αντίτυπα, αριθμημένα 36-1000
  • 25 αντίτυπα εκτός εμπορίου, αριθμημένα I-XXV
Ο Τεριάντ δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρωτότυπη ιδέα του Γάλλου ζωγράφου και γραφίστα Πιέρ Μπονάρ, να δημιουργηθεί ένα βιβλίο στο πνεύμα και στη μορφή ενός σχολικού τετραδίου. Το βιβλίο αυτό περιέχει μια σειρά από δεκατέσσερις επιστολές, χειρόγραφες με πένα, που ο καλλιτέχνης είχε δήθεν λάβει και στείλει κατά την διάρκεια των παιδικών του χρόνων. Αν και ο καλλιτέχνης φαντάστηκε τα γράμματα αυτά, έχει προσέξει την κάθε λεπτομέρεια θέλοντας να τα κάνει να φαίνονται αληθινά και αυθεντικά. Οι επιστολές αυτές συνοδεύονται από σχέδια ζωγραφισμένα από μνήμης. Επιλέγει ως μέσα έκφρασης ευκολόχρηστα υλικά, όπως την πένα, το μολύβι και το χαρτί από τετράδιο σχεδίου. Έτσι, εκφράζει άμεσα, με τις λίγες λιτές γραμμές του, ουσιώδη νοήματα και την πραγματικότητα του κόσμου, χωρίς να την ωραιοποιεί.

Ξεφυλλίζοντας ο αναγνώστης το βιβλίο του Πιέρ Μπονάρ, είναι σα να μπαίνει στο μυαλό ενός ‘αθώου παιδιού’, που αποτυπώνει στιγμιαία τις εικόνες της καθημερινότητας του. Ο ζωγράφος παρουσιάζει από τη μία, ευχάριστες στη θύμησή τους αναμνήσεις και από την άλλη, την πραγματικότητα που είναι αναγκασμένος να ζει και να προσαρμόζεται σε αυτήν. Τα οικεία αυτά σχέδια καθημερινής ζωής απεικονίζουν την αντίθεση μεταξύ δύο διαφορετικών κόσμων. Χωρίζοντας το συνολικό του έργο σε δύο ενότητες, η μια αποτελείται από αναπαραστάσεις της εξοχής, ενώ η άλλη, της πόλης. Τα σχέδια της εξοχής περιγράφουν τη φύση, την ξέγνοιαστη γεμάτη υγεία ζωή, τους καλοσυνάτους και αγνούς ανθρώπους, τη θαλπωρή της οικογένειας και τον αγνό και αληθινό έρωτα. Σε αντίθεση, τα σχέδια της πόλης εκφράζουν την απομόνωση, την καχυποψία, την υποκρισία, την παραξενιά, την αθλιότητα, τον πόλεμο και γενικότερα τα προβλήματα μιας ‘σύγχρονης’ κοινωνίας.