ΜΕΓΑΛΑ ΒΙΒΛΙΑ

Ψυχαγωγία - Divertissement

Όνομα Καλλιτέχνη
Όνομα Συγγραφέα
Έκδοση
Ζωρζ Ρουώ (1871-1958)
Ζωρζ Ρουώ (1871-1958)
1943, Παρίσι
Τυπωμένο σε ένα τόμο, μεγέθους 43 x 33 εκ.
Χειρόγραφο βιβλίο του Ζωρζ Ρουώ
15 έγχρωμες βαθυτυπίες (στάμπες)
  • 40 αντίτυπα σε χαρτί τύπου ‘Chine ancien’, αριθμημένα 1-40
  • 1200 αντίτυπα σε χαρτί τύπου ‘vélin d’ Arches’, αριθμημένα 41-1240
  • 30 αντίτυπα σε χαρτί τύπου ‘vélin d’ Arches’, εκτός εμπορίου, αριθμημένα I-XXX
Η Ψυχαγωγία είναι το πρώτο από τα ‘Βιβλία των Ζωγράφων’ που εκδίδει ο Τεριάντ. Όπως όλα τα ‘Μεγάλα Βιβλία’ που ακολούθησαν, η Ψυχαγωγία είναι καρπός φιλίας, αυτής της όσμωσης ανάμεσα στους καλλιτέχνες και στον άνθρωπο, που θα γίνει για αυτούς κάτι πολύ περισσότερο από εκδότης. Ο Τεριάντ, ως γνώστης των πραγμάτων και από ένστικτο, οδήγησε τους καλλιτέχνες μέσα από την περιπέτεια ενός βιβλίου σε μια εμπειρία, που ξεπερνούσε με φυσικό τρόπο τα συνηθισμένα πλαίσια της δημιουργίας τους. Με αυτόν τον απλό και μεγαλοφυή τρόπο προκάλεσε επανάσταση στον χώρο των εκδόσεων.

Ιδιαίτερη προσοχή αξίζει να δοθεί στα βιβλία αυτά που ο ζωγράφος καλλιγραφεί το δικό του κείμενο και ενορχηστρώνει κατά βούληση την εικονογράφηση, με αποτέλεσμα γραφή και σχέδιο να έρχονται σε τέλεια αρμονία. Με τον τρόπο αυτό, τα συγκεκριμένα έργα παίρνουν τη μορφή σύγχρονων κοσμημένων χειρογράφων, καταργώντας τον παραδοσιακό διαχωρισμό ανάμεσα σε εικονογράφηση και κείμενο. Αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτής της διαδικασίας είναι το βιβλίο Ψυχαγωγία, του Γάλλου ζωγράφου και γραφίστα Ζωρζ Ρουώ, η οποία εγκαινιάζει μια εντυπωσιακή γενιά δημιουργίας. Τα έντονα συσπειρωμένα του γράμματα και η αρμονική καλλιγραφία των κειμένων, που έχει ο ίδιος γράψει, προσδίδουν περισσότερη στιβαρότητα στην όλη επιμέλεια του βιβλίου και σε συνδυασμό με τις χαρακτηριστικές του εικόνες, αποκαλύπτουν τον πραγματικό εαυτό του.

Όταν ο Τεριάντ ζήτησε από τον Ζωρζ Ρουώ, έναν από τους πιο παραγωγικούς και σημαντικούς εκπροσώπους της Μοντέρνας Τέχνης, ν’ αποδώσει ‘το προσωπικό του τσίρκο’, άγγιξε μια από τις κύριες πηγές έμπνευσής του. Οι γελωτοποιοί και οι χορεύτριες ήταν από τα πιο αγαπημένα θέματα του και θεωρούνται χαρακτηριστικά του προσωπικού στυλ Φοβισμού και Εξπρεσιονισμού, που ανέπτυξε. Ο Ρουώ στο βιβλίο αυτό αποτυπώνει, με λαμπερά χρώματα και από την δική του οπτική γωνία, τα έντονα συναισθήματα που του προκαλεί ο κόσμος του τσίρκου, ερμηνεύοντας τις βαθύτερες σκέψεις των τσιρκολάνων και όχι αυτά που φαίνονται με την πρώτη ματιά.

Χρησιμοποιώντας έντονα μαύρα περιγράμματα, καθαρά παχύρρευστα χρώματα, απλοποιημένα και δραματικά σχήματα, δίνει έμφαση στα θέματα του και μεταδίδει στον θεατή την ένταση των συναισθημάτων του. Η έκφραση του πάθους με το οποίο ζει το τραγικό χιούμορ των αυθεντικών τσιρκολάνων, κορυφώνεται με το να παραμορφώνει τις μορφές τους. Συγχρόνως, χρησιμοποιεί το θέμα αυτό συμβολικά για να μεταδώσει την απέχθειά του για την βία, την υποκρισία, την ανηθικότητα και την ακολασία. Σαν αποτέλεσμα, δημιουργούνται μορφές που με την υπερβολή τους επιβάλλονται στον θεατή.