ΜΕΓΑΛΑ ΒΙΒΛΙΑ

Πόλη - La Ville

Όνομα Καλλιτέχνη
Όνομα Συγγραφέα
Έκδοση
Φερνάν Λεζέ (1881-1995)
1958, Παρίσι
Tυπωμένο σε ένα τόμο, μεγέθους 66 x 50 εκ.
29 πρωτότυπες έγχρωμες λιθογραφίες
Εκδόσεις σε χαρτί τύπου ‘vélin d’ Arches’:
  • 180 αντίτυπα, αριθμημένα 1-180
  • 20 αντίτυπα εκτός εμπορίου, αριθμημένα I-XX
Η έκδοση αυτή του Τεριάντ αφιερωμένη στο Παρίσι, με τίτλο η Πόλη, έμεινε ανολοκλήρωτη εξαιτίας του θανάτου του καλλιτέχνη, Φερνάν Λεζέ. Στο έργο αυτό, ο Λεζέ ανακαλεί τα προσωπικά του βιώματα και την καλλιτεχνική εμπειρία που αποκόμισε από την μακρά πορεία του, δημιουργώντας έντονες στιγμές, που εκφράζουν την πόλη που ενέπνευσε το έργο του. Ο ζωγράφος επεξεργάστηκε το θέμα αυτό τα τρία τελευταία χρόνια της ζωής του, αλλά δεν πρόλαβε να συνθέσει παρά μόνο είκοσι εννιά λιθογραφίες. Συγκεντρώθηκαν όλες οι εκτός κειμένου εικόνες, τελειωμένες ή ατέλειωτες, και δημοσιεύτηκαν σε μορφή λευκώματος, χωρίς το κείμενο του Μπλέζ Σεντράρ που προβλεπόταν αρχικά.

Ο Λεζέ είχε πολλά να πει για την πολυαγαπημένη του πόλη. Όσο περισσότερο την παρατηρούσε, ολοένα έβρισκε νέα στοιχεία που τον παρότρυναν να δημιουργεί καινούργια έργα. Στο λεύκωμα αυτό σκιαγραφεί το Παρίσι, αρχίζοντας την διαδρομή του από τη Ρους και τα σφαγεία της οδού Βωζιράρ, περνώντας το Μοντπαρνάς και την οδό Νοτρ-Νταμ-ντε-Σαμπ, για να καταλήξει στις όχθες του Σηκουάνα και τα πλοιάρια του. Η περιπλάνηση αυτή του ξύπνησε παλιές και πρόσφατες αναμνήσεις, τις οποίες και αποτύπωσε με το να δημιουργήσει τα απαραίτητα σκηνικά: δρόμους, θέατρα, κτίρια, κολυμβητήρια, σταθμούς των τρένων, εργοστάσια κλπ, όπου εξελίσσονται οι διάφορες Παριζιάνικες ιστορίες. Οι πρωταγωνιστές των έργων αυτών είναι αντιπροσωπευτικοί χαρακτήρες του Παρισιού, όπως: ερωτευμένοι, χορεύτριες, τραγουδίστριες, κολυμβητές, αλλά και εργάτες, πωλητές φρούτων, στρατιώτες, και άλλοι.

Οι εικόνες αυτές είναι χαρακτηριστικές της τεχνοτροπίας του, η οποία χαρακτηρίζεται από στατικά αντικείμενα, σύμβολα του βιομηχανικού κόσμου, επίπεδους χώρους, έντονα μαύρα περιγράμματα, καθαρά χρώματα και αντιπαραθέσεις κυλινδρικών και ευθύγραμμων σχημάτων. Σε πολλά από τα έργα του αποστασιοποιεί τους πρωταγωνιστές του ή τα αγαπημένα του αντικείμενα, όπως είναι οι μηχανές, και τα απεικονίζει σε σχετικά μεγάλο μέγεθος ώστε να μην δηλώνουν καμία σχέση με τον χώρο. Με αυτόν τον τρόπο, ο θεατής επικεντρώνει την προσοχή του στο καθ’ αυτό θέμα, αφήνοντας τη φαντασία του να τον οδηγήσει στην εξέλιξη της συγκεκριμένης ιστορίας.