ΜΕΓΑΛΑ ΒΙΒΛΙΑ

Έργα και Ημέραι - Les Travaux et les Jours

Όνομα Καλλιτέχνη
Όνομα Συγγραφέα
Έκδοση
Ζακ Βιγιόν (1875-1963)
Ησίοδος (8ος αιώνας π.Χ.)
1962, Παρίσι
Όνομα Μεταφραστή: Ε. Μπεργκουνιάν
Τυπωμένο σε ένα τόμο, μεγέθους 38,8 x 29 εκ.
Το κείμενο είναι στοιχειοθετημένο στο χέρι, με χαρακτήρες ‘romain de l’ université’
4 πρωτότυπες έγχρωμες οξυγραφίες και 19 πρωτότυπες οξυγραφίες, εντός κειμένου
Εκδόσεις σε χαρτί τύπου ‘vélin de Rives’:
  • 180 αντίτυπα, αριθμημένα 1-180
  • 20 αντίτυπα εκτός εμπορίου, αριθμημένα I-XX
  • Τυπώθηκαν επιπλέον 60 λευκώματα σε χαρτί τύπου ‘vélin de Rives’, που περιέχουν 23 πρωτότυπες λιθογραφίες
Τα Έργα και Ημέραι του Ησιόδου θεωρείται μνημειώδη έργο της ποίησης του 8ου αιώνα π.Χ. Ο Ησίοδος, πιθανόν από την Άσκρα της Βοιωτίας, θεωρείται το ίδιο σημαντικός με τον Όμηρο και μαζί αποτελούν μάρτυρες της προγενέστερης αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας. Στα Έργα και Ημέραι, μέσω της διαμάχης δύο αδερφών, του ‘καλού’ Ησίοδου και του ‘κακού’ Πέρση, ο ποιητής αντιπαραθέτει την αδικία με την δικαιοσύνη σε σχέση με την εξουσία, υπονομεύοντας τον θεσμό της βασιλείας, τον οποίο θεωρεί απηρχαιωμένο και άχρηστο. Ο ποιητής, σαν αντιπαράθεση στην άδικη βασιλική απόφαση υπέρ του Πέρση και υπερασπίζοντας τον Ησίοδο, αφηγείται την ιστορία του Προμηθέα και της Πανδώρας, στη συνέχεια τον μύθο των πέντε γενεών της ανθρωπότητας (χρυσή, αργυρή, χάλκινη, σιδερένια και ‘αυτή που διανύουμε τώρα’), περνάει στον μύθο του γερακιού και του αηδονιού, και τέλος αναφέρει την αλληγορική και μεταφορική ιστορία της ‘δίκαιας πόλης’ και της ‘πόλης ύβρης’. Ο ποιητής, τεκμηριώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις απόψεις του, καταλήγει σε ηθικά διδάγματα που αποδεικνύουν την νομοτελειακή ισχύ της δικαιοσύνης.

Το έργο αυτό συνοδεύεται από εικόνες, που φανερώνουν το μεγάλο ταλέντο και το κλασσικό πνεύμα που διέπει τον Ζακ Βιγιόν, έναν σημαντικό Γάλλο ζωγράφο και χαράκτη του 20ου αιώνα. Η τέχνη του χαρακτηρίζεται από τον συνδυασμό διαφορετικών τάσεων και τεχνοτροπιών της μοντέρνας ζωγραφικής. Τα έργα του είναι επηρεασμένα από τον Κυβισμό, σε θέματα χώρου και ‘σωστής’ εικονικής αναπαράστασης και από τον Νατουραλισμό, όσον αφορά το χρώμα και την αναλυτική ακρίβεια. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό της τεχνικής του αποτελεί η λεγόμενη μέθοδος του κρος-χάτσινγκ (cross-hatching), η οποία αποδίδει ομοιόμορφα τις σκιές στα θέματά του, με σειρές παραλλήλων γραμμών, που τέμνονται αλλεπάλληλα με άλλες αντίστοιχες. Με αποτέλεσμα, κάποια από τα έργα του, να είναι λιγότερο παραστατικά και άλλα, να τείνουν προς τον νατουραλισμό και την πραγματικότητα.

Ο Ζακ Βιγιόν σχεδιάζει με ακρίβεια και σιγουριά, ελεύθερα και χωρίς κανένα καταναγκασμό, βράχους και ουρανούς, ανθρώπινες μορφές και ζώα, με σκοπό να ερμηνεύσει όσο το δυνατόν καλύτερα το κείμενο. Με μιαν οριακή, σημειολογική οικονομία των εκφραστικών του μέσων, οι γραμμές του τεντώνονται και σπάνε, συνθέτοντας έναν κόσμο που δημιουργεί την εντύπωση της προσωρινότητας. Τα περιγράμματα του απλώνονται και δίνουν μια αίσθηση ελευθερίας, αναζητώντας ένα καινούργιο όριο, είτε μέσα στις σελίδες, είτε στη φαντασία του παρατηρητή. Στα έγχρωμα χαρακτικά του το αγνό και καθαρό χρώμα μεταγγίζεται από την παλέτα του και αποδίδει με την φρεσκάδα του μια ξεχωριστή ένταση στο φως της Ελλάδας. Στις σωστά δομημένες εικόνες του διακρίνουμε: τις δοσμένες με ακρίβεια μορφές του, την αυστηρή σύνθεση του χώρου και τέλος, την ενότητα της γραμμής, τόσο σε σχέση με το χρώμα, όσο και με την αντιπαράθεση της με το μαύρο-άσπρο.