ΜΕΓΑΛΑ ΒΙΒΛΙΑ

Παρίσι Δίχως Τέλος - Paris Sans Fin

Όνομα Καλλιτέχνη
Όνομα Συγγραφέα
Έκδοση
Αλμπέρτο Τζιακομέτι (1901-1966)
Αλμπέρτο Τζιακομέτι (1901-1966)
1969, Παρίσι
Τυπωμένο σε ένα τόμο, μεγέθους 43 x 33 εκ.
Το κείμενο είναι στοιχειοθετημένο με χαρακτήρες, που είχε χαράξει ο Γκαραμόντ τον 17ο αιώνα
150 πρωτότυπες λιθογραφίες, εκτός κειμένου
Εκδόσεις σε χαρτί τύπου ‘vélin d’ Arches’:
  • 250 αντίτυπα, αριθμημένα 1-250
  • 20 αντίτυπα εκτός εμπορίου, αριθμημένα I-XX
  • Τυπώθηκαν επιπλέον 30 λευκώματα σε χαρτί τύπου ‘vélin d’ Arches’
Η ιδέα να δημιουργήσει ένα βιβλίο για το Παρίσι άγγιξε βαθιά τον πολύ γνωστό γλύπτη και ζωγράφο Αλμπέρτο Τζιακομέτι, ο οποίος το δούλεψε με ενθουσιασμό κατά την διάρκεια των τελευταίων χρόνων της ζωής του. Μια μέρα συζητώντας με τον στενό του φίλο Τεριάντ, ο Τζιακομέτι κοίταξε τους δρόμους μπροστά του και μονολόγησε: ‘Α! Παρίσι... Παρίσι δίχως τέλος!...’, ‘Βρήκες τον τίτλο σου’, του είπε ο Τεριάντ. Ο Τζιακομέτι αφοσιωμένος στο βιβλίο αυτό, έφτιαξε μέσα σε οκτώ χρόνια 150 σχέδια σε λιθογραφικό χαρτί. Δυστυχώς, το έργο του διακόπηκε από το θάνατό του, με αποτέλεσμα να δημοσιευθεί μόνο με τις προπαρασκευαστικές σημειώσεις του καλλιτέχνη. Ορισμένες σελίδες στο τέλος του βιβλίου έμειναν κενές, συμβολίζοντας αυτό που διέκοψε ο θάνατος και που τίποτα δε θα μπορούσε να το αντικαταστήσει.

Ο θεατής, βλέποντας τα σχέδια του βιβλίου, αισθάνεται ότι ακολουθεί βήμα προς βήμα τον Ελβετό καλλιτέχνη σε μια προσωπική και ουσιαστική περιήγηση της πόλης αυτής, που αγάπησε με πάθος και είχε επιλέξει να ζήσει τα περισσότερα χρόνια της ζωής του. Ο θεατής ακολουθεί τον Τζιακομέτι πεζός ή με μεταφορικό μέσο στους δρόμους του Παρισιού, στα καφέ, στα μπαρ, στα εστιατόρια και σε όλα τα μέρη που σύχναζε. Ο ζωγράφος περιγράφει ό,τι ακριβώς βλέπει την συγκεκριμένη στιγμή, με γρήγορα και απλά σχέδια, χρησιμοποιώντας μόνο το λιθογραφικό του μολύβι. Σχεδιάζει ανθρώπους, αντικείμενα, και ό,τι υπάρχει γύρω του, αποτυπώνοντας όλες τις αληθινές στιγμές που έζησε, τις αναμνήσεις μιας πόλης, που τον ενέπνευσε να δημιουργήσει τα καλλιτεχνήματα του και να βρει τη δική του αλήθεια. Θέλοντας να δώσει με τα δικά του μάτια μια αυθεντική εικόνα του Παρισιού, συμπεριλαμβάνει και σχέδια που απεικονίζουν το ατελιέ του, τα αντικείμενα που μελετούσε και τα μοντέλα του. Με αυτόν τον τρόπο, το βιβλίο αυτό δεν είναι μόνο μια περιγραφή του Παρισιού, αλλά και μια πρωτότυπη και πολύ ζωντανή ‘βιογραφία’ του καλλιτέχνη.