VERVE

Verve 29 - 30

Κατηγορία
Όνομα Καλλιτέχνη Εξωφύλλου
Έκδοση
«Αφιέρωμα σε καλλιτέχνη»
Pablo Picasso
1954, Παρίσι
Το διπλό αυτό τεύχος περιέχει:
  • Σειρά 180 σχεδίων του Pablo Picasso, φτιαγμένων στο Vallauris από τις 28 Νοεμβρίου 1953 έως τις 3 Φεβρουαρίου 1954, των οποίων η αναπαραγωγή είναι σε φυσικό μέγεθος,
  • 164 σχέδια σε ηλιοτυπία από τους αδελφούς Draeger.
  • 16 έγχρωμες λιθογραφίες από τους αδελφούς Mourlot.
  • Κείμενα των Michel Leiris, Rebecca West, Στρατής Ελευθεριάδης – Tériade
Το τεύχος Verve Αριθ. 29/30 φιλοξενεί αποκλειστικά σχέδια του Ισπανού μεγάλου καλλιτέχνη Πάμπλο Πικάσο, που έγιναν μεταξύ Νοεμβρίου του 1953 και Φεβρουαρίου του 1954, στο Βαλλορί. Ο πρόλογος είναι γραμμένος από τον ίδιο τον εκδότη, τον διαπρεπή κριτικό τέχνης Τεριάντ, γεγονός σπάνιο και εξαίρετα σημαντικό. Ο Τεριάντ συνήθως απέφευγε να γράψει οποιαδήποτε κριτική για τους ζωγράφους που παρουσίαζε στο περιοδικό του και αντί αυτού, έγραφε μόνο όσα είχαν οι ίδιοι πει. Κάνοντας όμως μια εξαίρεση για τον Πικάσο, έγραψε: «Αυτό το χειμώνα, ο Πικάσο με μια εκπληκτική έμπνευση που δεν τον άφησε στιγμή, έφτιαξε μια σειρά σχεδίων που είναι τα ομορφότερα, τα πιο αυθόρμητα, τα πιο ανθρώπινα της θαυμαστής του πορείας, σχέδια που διακατέχονται από ένα αληθινό φως, γεμάτα με έμμονες παρουσίες, λες και τις βραδιές στο Βαλλορί εισέβαλε στο δωμάτιό του όλος ο κόσμος που δημιούργησε και πόζαρε για αυτόν, παραδομένος άνευ όρων. Και όλος ο κόσμος ήρθε για να εκπληρώσει την επιθυμία του, να παίξει με τα καπρίτσια του, να θρέψει το μαύρο του χιούμορ, κάνοντας τελικά τον Πικάσο να μας παραδοθεί».

Στην καταπληκτική αυτή σειρά σχεδίων, ο Πικάσο, στο κατώφλι της γεροντικής ηλικίας, κάνει έναν αυστηρό απολογισμό της τέχνης και της ζωής, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα και την στρεβλή τους σχέση. Μ’ έναν ευφυέστατο τρόπο, χρησιμοποιώντας λίγες και λιτές γραμμές, συνθέτει εικόνες, που παρουσιάζουν τις διαφορετικές πλευρές και σχέσεις που κυριαρχούν στη ζωή ενός καλλιτέχνη, καθώς και τις διάφορες επιρροές που δέχτηκε ο ίδιος κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του πορείας. Εικόνες που περιγράφουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τη σχέση ενός ζωγράφου με το μοντέλο του, με τον κριτικό τέχνης, με το κοινό, με τον προσωπικό του χώρο και κόσμο, αλληλοδιαδέχονται η μια την άλλη, εκφράζοντας όλο το πάθος και την αγάπη του Πικάσο για τη ζωή. Στα σχέδια αυτά, πολλά από τα οποία θυμίζουν καρικατούρα, εμφανίζονται: χαρακτηριστικά και αλληγορικά σύμβολα, όπως μάσκες και άλογα, μερικά από τα πιο αγαπημένα θέματα του Πικάσο, όπως τσιρκολάνοι, θεατρίνοι και γυναικείες φιγούρες, μυθολογικά θέματα, καθώς και στοιχεία από την Αφρικανική τέχνη, την Αναγέννηση και την Αρχαία Ελλάδα, τα οποία επηρέασαν καθοριστικά την τέχνη του. Τα έργα αυτά του Πικάσο αγγίζουν πράγματι το απόλυτο όριο της δημιουργίας του.