Γιώργος Βακιρτζής (1923-1988)

Γιώργος ΒακιρτζήςΟ Γιώργος Βακιρτζής γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, και εξειδικεύτηκε στη χαρακτική και τις γραφικές τέχνες στην École des Beaux-Arts (Σχολή Καλών Τεχνών) του Παρισιού. Υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής της ‘Σκούρας Φιλμς’ και της διαφημιστικής εταιρείας ‘Γνώμη Α.Ε.’, και συνεργάστηκε εικαστικά με την κινηματογραφική εταιρεία ‘Φίνος Φιλμς’, τον Ελληνικό Τουρισμό και τα Τουριστικά Φεστιβάλ. Την περίοδο εκείνη, από το 1945 ως το 1964, δημιούργησε ένα πλήθος από γιγαντοαφίσες για τους Αθηναϊκούς κινηματογράφους, καθώς και δεκάδες αφίσες για προϊόντα, κινηματογραφικές ταινίες, θεατρικά έργα, διαλέξεις και κοινωνικά θέματα. Η παραστατική τεχνική του Βακιρτζή με τα έντονα ζωηρά χρώματα ανανέωσε και αναβάθμισε τη διαφημιστική εικόνα του κινηματογράφου και την αφίσα του δρόμου με τέτοιο τρόπο ώστε να προσελκύει αλλά και να δείχνει τον ανάλογο σεβασμό προς το ευρύ κοινό που απευθυνόταν. Αυτή η μοντέρνα σύλληψη απεικόνισης της διαφήμισης ανέβασαν το περιφρονημένο αυτό είδος ζωγραφικής σ’ ένα νέο και ξεχωριστό καλλιτεχνικό και ιδεολογικό επίπεδο.

Από το 1964 και μετά, δημιουργεί μια σειρά από μοντέρνα εξπρεσιονιστικά κοινωνικά έργα με κυρίαρχο θέμα τον άνθρωπο. Βασικός του σκοπός ήταν να εκφράσει τα ιδεολογικά του πιστεύω, καθώς και την αρνητική του στάση για την εμπορευματοποίηση της ζωγραφικής τέχνης του. Τα έργα αυτά χαρακτηρίζονται από έναν έντονα αντιπολεμικό, ανθρωπιστικό, κοινωνικά ριζοσπαστικό και σαρκαστικό ύφος. Η περίοδος αυτή δηλώνει την αποστροφή του προς τη γιγαντοαφίσα και τη μεταστροφή του προς μια πνευματική και καλλιτεχνική ανεξαρτησία. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα της περιόδου αυτής είναι ο Μονόλογος, ο οποίος παρουσιάζει με έναν έντονα ρεαλιστικό κριτικό τρόπο ένα από τα κατ’ εξοχήν κοινωνικά προβλήματα της εποχής μας, την εσωτερική μοναξιά και αδυναμία για διάλογο · την απομόνωση του ανθρώπου.